August

Vademwal: Het Beleg is een opzet voor een role-playing game. 

De spelers kruipen in de huid van enkele Keizerlijke krijgers, midden in een eeuwigdurend beleg op het dorpje Vademwal. In tegenstelling tot veel rpg’s draait dit spel niet om escapistische krachttoeren, maar om een onderzoek naar wat het is dat ons met elkaar verbindt, en wat ons van elkaar scheidt. Het spel is een poging een gesprek over contact en eenzaamheid in een fictief kader te plaatsen om het zo los te trekken van eventuele persoonlijke pijnpunten.

Hoe ga je om met de zinloosheid van het dagelijkse leven?

Wat doen mensen wiens plicht en baan het is, een eindeloze sleur uit te voeren?

Kunnen we betekenis vinden in interpersoonlijk contact of hebben we iets externs nodig?

 

Vademwal: Het Beleg speelt zich af in een vreemde werkelijkheid, ongeveer 75 jaar na het verval van de wereld. Wat is overgebleven en weer is opgebouwd is een vreemde mengelmoes van tijdperken en culturen, een soort echo van de Oude Wereld. Krijgers dragen zwaarden aan hun riem, en dogtags om hun nek. Religies zijn ontstaan rondom het verlies van de Oude Wereld, een herinrichting van de aarde leidt tot nieuwe conflicten.

En ergens tussen de mythische heldendaden en grootse mijlpalen van de geschiedenis, is het beleg op het dorpje Vademwal al veertig jaar blijven steken.

Hieronder staat een plattegrond van het Legerkamp, waar het spel zich af zal spelen. Je kan op de kaart klikken om meer te weten te komen over de locaties en de aanwezige personages.

Tekening door Anne-Lotte Chavernac

Deze kaart werkt het fijnst op een desktop of tablet.

WEB - Kaart 2

Kruidentuin

Asberg

Het Lazaret

De Generaalstent

Gieters Geul

Het Schafthuis

De krijgsmarkt

Vonwar Laarzen

Tjarin

Vodde van Kamp

Musket van Helsemeer

Zaro Anticide

Bromelade

Efyt

Tevosan

Gnothi

August de Leeuw

Ik ben August de Leeuw. Ik ben altijd al enorm gefascineerd geweest door verhalen, mythes en sprookjes. In mijn werk doe ik steeds onderzoek naar de relatie tussen fantasie en werkelijkheid, verwachting en resultaat, grandeur en banaliteit. Mijn eindwerk, Vademwal: Het Beleg, speelt zich af in een legerkamp dat vastzit in een al veertig jaar durend beleg op een klein dorpje. De toeschouwers zijn virtuele bezoekers in dit legerkamp, die de kans krijgen om zich te verdiepen in de gang van zaken, de innerlijke en uiterlijke motivaties en zorgen van de aanwezige personages en de verhoudingen die zij onderhouden tot elkaar en dit eindeloze beleg. Ik hoop Vademwal: Het Beleg op den duur uit te kunnen werken tot een toegankelijke en volledig speelbare role-playing game. Het is de derde iteratie in het ontwikkelen van een spel uit de verhaalwereld waar Vademwal zich in afspeelt.