Credits: Jos Kuklewski

Credits: Jos Kuklewski

Onderzoek | Wanneer leeft iets?

Hoe kan het dat we leven projecteren op een object?

Hoe beoordeel ik de levendigheid van de pop?

Hoeveel kan en wil jijzelf invullen?

Als ik de pop aandacht geeft veranderd dan de waarde of gevoel ervan?

Wanneer is een pop af?

Is het voor iedereen anders wanneer een pop ’leeft’?

Welke menselijke eigenschappen kan ik toevoegen aan een pop?

Als ik een poppenspeler het materiaal laat manipuleren, vertelt het materiaal dan nog iets, of is dit enkel het spel van de poppenspeler?

Hoe persoonlijk is het wat je op de pop projecteert en wat is een gezamenlijke gedachte?

Credits: Jos Kuklewski

Credits: Jos Kuklewski

Credits: Jos Kuklewski

Credits: Jos Kuklewski

Ontwerp | Spring Awakening

Een voorstelling over een groep jongeren in 1891 die zichzelf en hun seksualiteit ontdekken in een omgeving waar dit niet veilig is. Waar volwassenen en godsdienst vertellen wat ze wel en niet mogen doen.

Ontwerp uitgangspunt:
De inspiratie voor dit ontwerp komt vanuit het dorp waar ik zelf ben opgegroeid. Waar het geloof nog steeds voelbaar is, ook al is het verwatert door de generaties heen. Waar sociale controle nog erg aanwezig is. Iedereen weet wel iets van elkaar. Maar ook is het een kleine gemeenschap die erg hecht is. Daardoor is er ook een gevoel van en vertrouwen en saamhorigheid. De spanning tussen deze twee gevoelens maakt het uitbreken moeilijk.

Vic Mooren

Als vormgever houdt Vic zich bezig met onderwerpen als kwetsbaarheid, onzekerheid en sociale connecties. Hij geeft dit vorm in decor, kostuums en poppen. Daarnaast werkt hij ook met onderwerpen die dicht bij hem staan, maar die wel spreken voor een grotere groep. Ontwerpen worden vaak ondersteund door digitale media, die het ontwerp visualiseren. Hij ontwerpt eerder met een groot gebaar dan dat hij zich verliest in veel kleine dingetjes. Vorm en kleur worden altijd bewust gekozen, en dragen zo bij aan een diepere laag in het ontwerp. Ook is Vic altijd bewust bezig met de toegankelijkheid van zijn werk. Hij ontwerpt niet alleen voor de theaterkenner, maar ook voor anderen.