Theatre in Education

Dit zijn ze: de nieuwe theatermakers en theaterdocenten, de afstudeerlichting van HKU Theatre in Education 2024.

Handen vasthouden
‘Wow, we mogen elkaars handen vasthouden!’ Deze groep afstuderende theatermakers en theaterdocenten begon hun studie middenin coronatijd. Al snel vormden ze als klas een hechte bubbel. ‘We waren echt aanhankelijk,’ en superdruk, maar dat is een trend onder alle eerstejaars studenten van hun opleiding Docent Theater.

Ze kunnen elkaar meesleuren in enthousiasme, er is altijd wel iemand die de kar kan trekken. ‘Al hebben we er even geen zin in, we gaan het toch proberen!’ Inmiddels zijn ze minder druk, een stuk gestructureerder. Wellicht door de verhitte discussies die ze met elkaar hebben gevoerd, over wat professionaliteit betekent en wanneer je werkelijk een groep bent. Als klas durven ze kritisch te zijn en ook heel hard op hun bek te gaan. Transparantie is belangrijk, overal wordt een balans in gevonden.

Aanpakken
Samen maakten ze dit jaar een live podcast over censuur in Het Huis Utrecht. Eromheen werd een educatief randprogramma opgezet en boekjes gedrukt als naslagwerk voor scholen. Ze zijn aanpakkers, als groep en individueel. Het kan duizelen als de studenten vertellen waar ze allemaal mee bezig zijn.

Voor het afstuderen schrijven ze een afstudeeronderzoek, maken een afstudeervoorstelling, sommigen lopen nog stage en velen werken al als theaterdocent, coach of maker. Er wordt onderzocht vanuit jongerenbegeleiding, ‘beginnende theaterbezoekers,’ de cross-over tussen beeldende kunst en theater, spelmethodieken en mannenemancipatie. De vormen van hun eindregies lopen enorm uiteen. Er ontstaat een theatrale podcast, een symposium, musical, science fiction-versie van Hamlet, technisch objecttheater en wordt gewerkt met zowel repertoiretoneel als met dansers, muzikanten en spoken word.  

Musicalliedjes en discussies
Rond het derde jaar ontwikkelde iedereen een eigen stijl, maar wellicht is die al terug te vinden in de vijf minuten regies uit het eerste jaar (gelukkig is dit een klas waarin alles wordt gefilmd). Waar de één meer een maker is die ook kan doceren, focust de ander zich voornamelijk op het educatieve.

Ze hebben veel geleerd van de verscheidenheid aan thema’s, interesses en meningen binnen de klas. Samen ontdekten ze ‘gewoon lekker klooien’ als maakstrategie en dat het ook productief kan zijn om bewust een ander standpunt in te nemen tijdens een discussie. Na de lessen werden er musicalliedjes gezongen en avondlange gesprekken gevoerd over zelfontwikkeling. Ze weten precies bij welke klasgenoot ze kunnen aankloppen voor advies over planningen, techniek, klassieke theaterstukken of Star Wars. 

Niet alle handen laten elkaar los. Er zijn liefdes opgebloeid, collectieven ontstaan, wordt er nog om de hoek gespiekt bij elkaars repetities voor inspiratie.

Makers en educators
Voor hun buitenlandstages waaierden ze uit over de hele wereld, van een theaterschool in Singapore tot een musicalkamp in Leuven. Nu wacht enkel nog de grote stap van HKU naar het werkveld, al lijkt die stap door deze klas al lang gezet. Ze willen afrekenen met het vooroordeel dat er alleen dramadocenten afstuderen van Theatre in Education en bestormen het werkveld als theatermakers en ‘educators’ in de allerbreedste zin van het woord.

Dit is Lichting 2024
Caro Bisscheroux, Tabe Bosma, Milou ter Denge, Isa Gardien, Thom van de Haar, Koen van der Heijden, Beaudé Hendriks, Indi Hoorweg, Sarah van der Lugt, Danilo Nisi, Tijme Olthof, Xiomara Pinas, Suzan van der Poel, Mike Schmitz, Marjolein Verschuuren, Nick de Vries

 

Interview: Lena Plantinga
Fotografie: Mika Dalderdop

Caro Bisscheroux
Tabe Bosma
Milou ter Denge
Isa Gardien
Thom van de Haar
Koen van der Heijden
Beaudé Hendriks
Indi Hoorweg
Sarah van der Lugt
Danilo Nisi
Xiomara Pinas
Suzan van der Poel
Mike Schmitz
Marjolein Verschuuren
Nick de Vries