Theatre in Education

Dit zijn ze: de nieuwe Theatermakers en Theaterdocenten, de afstudeerlichting van HKU Theatre in Education 2022.

Grenzen verleggen
De afstuderende Theatermakers en Theaterdocenten van HKU Theater is een groep die voortdurend van samenstelling is veranderd. Daardoor is wat je voor je ziet een open groep, flexibel en vol veerkracht. Grenzen zijn er niet om af te bakenen, maar om steeds opnieuw te verleggen.

Normen doorbreken
De lichting van 2022 in Utrecht studeert af met een enorme waaier aan diverse onderwerpen en presentatievormen. Vrijwel alle studenten kozen voor nieuwe vormen van theater, voor eigen materiaal en niet voor bestaande stukken. Actuele onderwerpen worden gekoppeld aan tijdloze thema’s, en het startpunt is telkens weer een gevoel van persoonlijke noodzaak om de wereld iets te vertellen.

Vragen stellen
De maanden en jaren van corona hebben hun invloed gehad op de generatie theatermakers en theaterdocenten die in 2022 het werkveld in gaan. Theater maken in deze tijden vroeg om doorzettingsvermogen en sterke organisatorische skills. Maar het bracht meer: studenten werden stilgezet bij de vraag van wat voor samenleving zij deel uitmaken. Waar maak je theater over, en hoe maak je dat theater? Er was – noodgedwongen – veel tijd en ruimte om hier antwoorden op te vinden. Het resultaat: een groep theatermakers en theaterdocenten met een grote energie, goed geworden in conceptueel denken en rekening houden met onverwachtse factoren.

Theater maken
Studenten van de opleiding Theatre in Education van HKU Theater in Utrecht hebben zelf veel voor de klas gestaan. De lichting van 2022 heeft aan den lijve ervaren hoe belangrijk theaterlessen zijn voor het bijbrengen van sociale vaardigheden aan kinderen, jongeren, adolescenten en volwassenen – juist in deze tijden! Zij hebben sociaal leven gemist, en in lessen en maakprocessen was hier vaak een grote honger naar te merken. Dat maakt met elkaar theater maken zo ongelooflijk belangrijk, en van dat besef is de lichting theaterdocenten en theatermakers van 2022 doordrongen.

Kijken en luisteren
Hier zien zij dan ook een belangrijke rol voor zichzelf: niet alleen mooie verhalen vertellen, maar ook mensen helpen om te voelen waar ze staan, in de wereld, naast de ander. Vragen die daarover spelen bij kinderen, jongeren, adolescenten en volwassenen komen veel sneller boven water in een theaterles. Daar wordt contact gemaakt, samengewerkt, gekeken en geluisterd, en juist nu zien de studenten daarvan het helende effect. Dat besef maakt dat zij beseffen hoe hard ze moeten en willen vechten voor theater als onmisbaar vak in het onderwijs.

Beginnen bij jou
Uniek voor theatermakers en theaterdocenten uit Utrecht – en zéker deze lichting van 2022 – is hoe sterk zij maken vanuit hun eigen thematiek en fascinatie, en hoeveel waarde ze hechten aan het proces en niet alleen het eindproduct. Het effect: elke afstuderende theatermaker of theaterdocent van HKU Theater heeft een eigen maakstijl, een eigen stem. Er is een reden waarom ze misschien wel liever niet met Shakespeare werken; theater begint niet bij Shakespeare, theater begint bij jou. En zo kijken zij ook naar leerlingen in hun theaterlessen: het begint bij die leerling, bij diens verhaal.

Dit zijn ze
Dit zijn Anne Liket, Aschra van der Woude, Brian Verhagen, Boaz van Rooij, Daan Breeschoten, Daan van de Ven, Dian Beekhuizen, Evy van Mazijk, Florien Berden, Ieke van Dam, Imke Cornelissen, Iris van den Berg, Jochem Coolen, Leonie Schoenmakers, Loes Houwer, Rodee Tengeler, Romy Kwaks en Xander Lenders.

Dit is de afstudeerlichting van HKU Theatre in Education 2022.

Anne Liket
Aschra van der Woude
Boaz van Rooij
Brian Verhagen
Daan Breeschoten
Daan van de Ven
Dian Beekhuizen
Florien Berden
Ieke van Dam
Imke Cornelissen
Iris van den Berg
Jochem Coolen
Leonie Schoenmakers
Loes Houwer
Rodee Tengeler
Romy Kwaks
Xander Lenders
Xiomara Pinas