Prof. Chronos en de Grote Problemen Monsters

Prof. Chronos en de Grote Problemen Monsters is een transmediaal project voor kinderen, waarbij ik gebruik maak van een interactieve 3D wereld om kinderen op een creatieve manier bezig te laten zijn met wereldproblemen. Dit werk komt voort uit mijn onderzoeksvraag: hoe laat je kinderen op een kritische manier naar de wereld kijken en hoe betrek je ze vervolgens bij het ontwerpen van oplossingen?  

Mijn doel is kinderen op spelende wijze te betrekken in een multidisciplinair verhaal. De basis is een platform, waar introductievideo’s, opdrachten, achtergrond info en uploadtools te vinden zijn. Ik gebruik verschillende soorten media door elkaar, dit benadrukt de gelaagdheid van de wereld. Mijn afstudeerwerk bevind zich op de rand van performance, film, games en interactie.

Opzet

Hoe kan je kinderen stimuleren om na te denken over de wereld en ze laten meedenken over oplossing voor problemen die spelen?
Dat was de vraag waarmee ik dit project begon.

Bij Professor chronos en de grote problemen monsters worden kinderen uitgedaagd creatief om te gaan met globale wereld problemen. Na wat onderzoek gedaan te hebben ben ik erachter gekomen dat de meeste lespaketten die gaan over “”het redden van de wereld”, vrij saai zijn. Het word gepresenteerd als een nobel doel. Maar het redden van de wereld is veel cooler dan dat, toch? In dit project worden de kinderen de helden. Hun creaties en ideeen en fantasien komen tot leven. Ze kunnen monsters bevechten en dit terwijl ze veel leren over de wereld om hun heen en hoe zij een deel van de oplossing kunnen zijn.

Professor Chronos en de grote problemen monsters is inzetbaar op veel verschillende manieren maar heb nu ervoor gekozen het als lespakket neer te zetten. Zo kan het, verdeelt over meerdere weken worden als educatief programma in een schoolklas.

Het mobile lab dient als een tool voor zowel leerling als leerkracht om op een interactieve manier dit avontuur aan te gaan. Door middel van vooraf opgenomen filmpjes en ingeplande live video contact momenten met professor Chronos en Juno word het verhaal verteld.

De werkbladen geven de leerlingen een leidraad om onderzoek te doen over het probleem in het echte en hun eigen leven. Ze geven verdieping in de behandelde thema’s en verduidelijken de opdracht. Feitjes over de simulatie en feitjes over de echte wereld word een duidelijk onderscheid in gemaakt.

René t Hart

René ´t Hart (Virtual Human) is een transdisciplinaire maker die zich bezig houdt met interactie, techniek en performance. Hij maakt uitbundige en speelse werken die zich niet beperken tot één genre of medium. Spelen en ontdekken staan centraal; het publiek werkt mee aan de beleving. Vaak richt René’s werk zich op kinderen, die op spelenderwijs iets leren over wereldbeelden, maatschappelijke vraagstukken en kunst.

Kind zijn is echter niet aan leeftijd gebonden, ook volwassenen worden uitgedaagd het kind in zichzelf naar boven te brengen. Het combineren van kunstvormen, technieken en media speelt hierbij een grote rol.

Alles kan een spel zijn, als je maar weet hoe je het kan spelen.