Beluister een fragment van Herakles.

Tip! Voor de beste ervaring gebruik een koptelefoon.

Herakles

“Dit is hoe je de sterkste man ter wereld de dood in jaagt”

Een 16+ audio-ervaring waarin het publiek plaats neemt in de gehoorzaal en bepaalt over het lot van Herakles.

Na de moord op zijn eigen kinderen belandt Herakles in een doolhof van negatieve gedachtes. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Waarom? Hij hield van hen.

Hij wordt geacht zich te verantwoorden voor zijn daden. Dit gaat anders dan de jonge, sterke held had gedacht. Zijn gedachtes en gevoelens nemen de overhand en elk detail lijkt niet te kloppen met de realiteit. Paniek, overmacht en moedeloosheid overmeesteren hem.

In de zoektocht naar de waarheid probeert hij zijn gedachtes uit te drukken.

Wat is nu de echte realiteit en weet hij nog zijn plekje in de samenleving te bemachtigen of is er voor hem geen plek meer.

Concept en regie Cato Haccou
Regieassistent Ronald ter Telgte
Dramaturgie Laura van Gurp
Spel

Daan Achterberg, Ronald ter Telgte, Cato Haccou, Maya Hendrix, Merel van den Berge, Laura van Gurp

Tekst Lotte van de Poll
Muziek en geluid Marijn Cinjee
Decor Pim Kromhout
Begeleiding Martijn Klink

De Griekse tragedie

Motivatie en belang van het onderzoek

In deze vier jaar dat ik studeer aan de opleiding Theatre and Education op de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heb ik onder de begeleiding van mijn docenten mijn eigen interesses binnen het vak mogen ontdekken. Een interesse die tegenwoordig in bijna al mijn werk terugkomt is de interesse voor de geschiedenis. Ik vind het fascinerend om klassieke theaterstukken te bestuderen en te leren over de periode waarin ze zijn geschreven en voor het eerst zijn opgevoerd. In dit onderzoek focus ik mij daarom op de Griekse tragedies. Specifiek ga ik in dit onderzoek kijken naar de tragedie van Herakles. Parallel aan het schrijven van dit onderzoek maak ik een theatervoorstelling gebaseerd op deze tragedie.

Niet alleen de geschiedenis van het theater komt terug in mijn werk als theatermaker, maar ook het feit dat elk aspect van onze huidige samenleving in verbinding staat met het verleden. Het leggen van verbanden tussen het verleden en het heden vind ik buitengewoon interessant en vooral wanneer dit in de theaterzaal plaatsvindt. In dit onderzoek probeer ik ook deze verbinding te maken, maar dan in een geschreven tekst. 

Vanwege mijn interesse in de geschiedenis heb ik de afgelopen vier jaar ook verschillende Griekse tragedies bezocht. Wat mij opviel is dat allen op hun eigen manier zijn geactualiseerd. De een actualiseert de taal, de ander actualiseert de kostuums en weer een ander actualiseert de hele setting. Ik merk dat ik als theatermaker veel waarde hecht aan de geschiedenis, maar mezelf hier ook onderdanig aan kan maken. Ik vind het moeilijk om hieraan drastische aspecten te veranderen in mijn werk, terwijl ik weet dat dit soms nodig is. De huidige maatschappij is compleet anders dan die van 2500 jaar geleden. Veel hedendaagse problemen waren toen nog niet aan de orde en andersom geldt hetzelfde. Hier wil ik als theatermaker rekening mee houden.

Ik zie het als mijn taak om mijn enthousiasme over deze oude stukken, die ons zoveel vertellen en leren over onszelf, te behouden voor de toekomstige generatie. Daarom wil ik er in dit onderzoek achter komen hoe theatermakers tegenwoordig Griekse tragedies actualiseren. Welke afwegingen maak je als theatermaker? Hoe behoud je de zeggingskracht van het stuk? Die zeggingskracht die er in mijn ogen voor zorgt dat we de tragedies jaarlijks weer terugzien in het theater omdat we geen genoeg kunnen krijgen van goden en helden die een afspiegeling vormen van onze menselijke deugdzaamheid, gevoelens, lusten en tekortkomingen. Alleen al om die reden blijken de tragedies toch telkens weer opnieuw relevant te zijn.

Met dit onderzoek wil ik voor alle theatermakers een handboek creëren waarin terug te lezen is hoe je een Griekse tragedie toegankelijk en actueel maakt zonder de zeggingskracht van het desbetreffende stuk te verliezen. 

Op deze manier kan de indrukwekkende geschiedenis van dit theatergenre doorgegeven worden aan de volgende generatie. Want zij verdienen het toch ook om helemaal te verdwalen in de wraakactie van Medea, de innerlijke strijd van Iphigneia en de boetedoening van Herakles?

Theaterlessen over groepsdruk: hoe ver ga je voor je idealen?

Theater voor de klas Schoolklassen krijgen in de voorstelling ‘Het
Experiment’ prikkelende morele dilemma’s voorgelegd over groepsdruk en
radicalisering.

Cato Haccou

Cato vertelt graag verhalen die zorgen voor onderlinge verbinding. Ze haalt haar inspiratie uit historische verhalen zoals de Griekse mythes, maar is ook geïnteresseerd in historische gebeurtenissen en familiegeschiedenissen. Vervolgens verbindt ze deze historie met het heden om daar lessen uit te trekken. Haar voorstellingen en theaterlessen zijn genuanceerd en bevragend. Het onderzoek staat altijd voorop. In haar samenwerking met spelers en leerlingen is het persoonlijke contact belangrijk. Dit is hetgeen waaruit ze vertrekt.